Kamil KUMOREK - osobní stránka                        

Model Man Fitness Europe 2009

Rozdělení potravin:

Základní skupiny potravin

Skupina mléčných výrobků
Do této skupiny spadá smetana, sýr, zmrzlina, tvaroh, jogurt, podmáslí a mléko. Potraviny tohoto druhu jsou zdrojem následujících výživných látek : vitamín A a D, riboflavin, vápník, fosfor, tuky a proteiny.

 

Skupina zelenino-ovocná
Do této skupiny spadá ovoce a zelenina. Některé druhy zeleniny jsou ve skutečnosti ovocem. Ovoce je plod, který obsahuje semena. Tím pádem jsou rajčata, lilek, papriky a okurky ovoce. Nebudeme se ovšem přesným věnovat definicím, zelenina a ovoce jsou zdrojem vitamínů B,A a C, železa, fosforu, vápníku a vlákniny.
 

Skupina proteinová
Do této skupiny spadá maso, drůbež, vajíčka, ryby, mušle, fazole, ořechy. Potraviny tohoto druhu jsou zdrojem proteinů, vitamínu B a železa.

Skupina pečivo-cereální
Do této skupiny bychom zařadili chléb, celozrnné obiloviny, mouku, těstoviny, obilná jídla, ovesnou kaši a další celozrnné produkty. Tyto potraviny jsou bohaté na vitamíny B, železo a karbohydráty.
 

Skupina olejo-tuková
Tato skupina obsahuje všechny dostupné druhy živočišných a rostliných olejů, máslo, margarín a med. Potraviny do ní spadající jsou bohaté na přísun jednoduchých karbohydrátů a tuků.
 

Skupina naprosto nepřípustných potravin
Do této skupiny spadají všechny "potraviny", o kterých si může kulturista nechat jenom zdát. To znamená stolní sůl, brambůrky, cukr (v nadměrném množství), sladkosti, smažené maso, koláče, omáčky, sladké nápoje a jakékoliv jídlo z rychlého občerstvení. Čím více výživných látek potraviy obsahují ve vztahu k počtu kalorií, tím vyšší je jejich výživná hustota. Potraviny z této skupiny jsou opravdu naprosto nepřípustné, neboť mají nízkou výživnou hustotu. Dbejte vždy na to, co jíte.
 

Základy výživy
Potraviny se skládají z proteinů, karbohydrátů, tuků vitamínů, vlákniny, minerálů a vody. Většina druhů potravin obsahuje několik základních výživných látek, žádná jednotlivá potravina neobsahuje všechny z nich (s výjimkou mateřského mléka). Abyste byli schopni uspokojit svoje tělesné potřeby, musíte tedy konzumovat široký sortiment potravin. Kromě toho pestrý jídelníček je kořením života!